Welke collega’s profiteren van social media?

Welke collega’s profiteren van Social Media?

Een stelling
In mijn vorige blog heb ik de ambitie neergelegd dat 2018 het jaar wordt waarop iedereen Social Media effectief gaat inzetten. Ja je leest het goed, iedereen! Ik kan mij voorstellen dat je daar wat kanttekens bij plaatst. Allereerst wil ik daarom een stelling deponeren:

 

“Het zijn de marketing-en salescollega’s die het meest profijt hebben. Zij hebben immers direct te maken met het interesseren, verkrijgen en behouden van klanten. Daarom hebben we ook een Social Media expert op onze afdeling marketing”

 

Klopt dat, of is er meer aan de hand?
Natuurlijk kan ik niet beoordelen hoe dit in jouw organisatie geregeld is. Wel kan ik mijn waarheid delen. Mijn waarheid is dat het in eerste instantie vooral de communicatie medewerkers van marketingafdelingen waren die bij ons gecertificeerde Social Media opleidingen gingen volgen.

De laatste tijd zie ik echter steeds vaker werknemers vanuit hele andere functies en disciplines deelnemen aan onze opleidingen. Directieleden, IT management, HR managementleden, businessconsultants, accountmanagers en nog heel veel meer. Een positieve ontwikkeling, omdat ik geloof dat dit de manier is om betere en diepere contactrelaties met de klant aan te gaan en de zichtbaarheid van jouw organisatie hiermee groter wordt.

Social Media, hoe gaan medewerkers hiermee om?
De manieren waarop medewerkers omgaan met Social Media verschillen enorm. Er zullen werknemers zijn die zich verplicht voelden om het te doen en daardoor inactief zijn. Zij hebben weinig volgers en doen er nauwelijks iets mee. Mogelijk is ook de tegenpool herkenbaar: De overactieve medewerker, die bijna elke dag online folders aan het gooien is over weer een prachtig product of dienst. Tussen inactief en overactief zitten natuurlijk allerlei varianten.

Nog complexer is het dat medewerkers zowel persoonlijke als zakelijke motieven hebben. Van “help mijn buurmeisje met een stageplek” tot “Trots dat we vandaag product X gelaunched hebben”. In mijn volgende blog zal ik richtlijnen geven hoe medewerkers nog beter met Social Media om kunnen gaan.

 Profijt van iedereen en voor iedereen
Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat iedereen, privé en zakelijk, profiteert van Social Media. Om dit te verduidelijken een voorbeeld.

Stel je bent een ‘Sustainability manager’ van een grote organisatie en de duurzaamheids-boodschap moet onder de aandacht gebracht worden. De keuze die je hebt is om dit verhaal mee te geven aan de accountmanager of om zelf een online duurzaamheidsnetwerk op te bouwen. Dat laatste levert waarschijnlijk meer op. Aan de kant van de klant spreekt je immers dezelfde taal. Iemand die gaat over “duurzaam zaken doen” zal waarschijnlijk liever met jou dan met een accountmanager willen spreken. Voor het bedrijf waar je voor werkt is dit een extra contact of verankering met de organisatie die je graag als klant zou willen hebben. Vervolgens heb je er zelf ook voordeel van: Contact met gelijkgestemden die hun kennis en expertise binnen het vakgebied kunnen delen.

“Het zijn niet alleen de marketing-en salescollega’s die het meest profijt hebben. Wij hebben allemaal te maken met het interesseren, verkrijgen en behouden van klanten. Daarom is iedereen bij ons een Social Media expert op op zijn eigen vakgebied. Het creëert onverwachte nieuwe businesskansen en zorgt voor persoonlijke groei”

Ook deze ambitie waarmaken en zorgen dat iedere werknemer van Social Media profiteert? Ik ga graag met u in gesprek.

Claudy van Casteren T: 0657 523 724 M: c.vancasteren@ceo-socialmedia.nl

Wij geven gecertificeerde Social Media opleidingen, inclusief Nederlandstalige handboeken, voor alle online platformen zoals LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, Google AdWords en Google Analytics. Mijn specialisatie is Social Selling, onze gastdocenten zijn specialist in contentmarketing, employee advocacy, customer experience, campagnemanagement, advertising, marketingautomation en nog heel veel meer. Eén aanspreekpunt voor de opleidingen van alle Social Media kanalen en toepassingen.

Ps, volg ons op LinkedIn https://www.linkedin.com/company/5233572/ dan blijf je altijd up to date.