van Social Selling naar Sapiens Selling

Van Social Selling naar Sapiens Selling

De zoektocht naar authenticiteit in Social Media maar ook daarbuiten is in volle gang. Zoeken naar wie je bent en hoe je daar uiting aan wil geven. Sinds de komst van Social Media is het mogelijk om een digitaal beeld (imago) van jezelf te creëren, wat ver van de werkelijkheid kan zijn. Steeds verder van je eigen ik.


In de business is het niet anders, het gezegde “fake it, till you make it” is hier een voorbeeld van.

Mooie plaatjes op de website die suggereren dat alles koek en ei is en als je niet aan het ideaal beeld voldoet je eigenlijk er niet bij hoort. Content is king en de geschreven verhalen geven een ideaal beeld weer.

Daar gaat het ook mis in de communicatie, in mijn beleving. Nog steeds eenrichtingsverkeer en geen interactie. Dat is het belangrijkste in de communicatie, luisteren en waarde toevoegen in een gesprek. De belangrijke dingen die vanuit de andere mens worden geschreven en de reacties van de mensen op elkaar. Van mens tot mens.

In verkoop digitaal of aan tafel is het niet anders, empathie en inlevingsvermogen maken een echt gesprek. Het maakt dat mensen met elkaar zaken willen doen. Een zakelijke relatie met elkaar aangaan is begrip hebben voor elkaars situatie en kijken hoe je elkaar kunt versterken.

Content is koning maar interactie tussen mensen is keizer. Sapiens naar sapiens en de wil om met elkaar er een succes van te maken. De traditionele relatie klant en leverancier is dan ook steeds meer aan het vervagen en de menselijke interactie wordt steeds belangrijker.

Een voorbeeld is dat de websites van bedrijven steeds meer wordt genegeerd en men op zoek gaat naar de mensen achter de organisatie. Met wie ga ik zaken doen? Zijn ze betrouwbaar, zijn ze prettig in de omgang? Krijg ik energie van de contacten of is het slepen en sleuren?

Social Media kanalen LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram laten zien wie de mens is achter de organisatie. Niet het perfecte plaatje maar wel een indicatie wat de waarden van de mensen zijn die de toekomst van jouw organisatie bepalen. Sapiens Selling is het next level van Social Selling, niet de techniek bepaalt, menselijke waarden zijn leidend. Interactie tussen mensen bepaalt of een zakelijke relatie succesvol gaat worden. Hoe goed het product ook is. Sapiens Selling is leading.


Ook deze ambitie waarmaken en zorgen dat je een Sapiens Seller wordt? ? Ik ga graag met  je in gesprek.
Claudy van Casteren bel me op  0657 523 724  of mail me : c.vancasteren@ceo-socialmedia.nl

Wij geven gecertificeerde Social Media opleidingen, inclusief Nederlandstalige handboeken, voor alle Social Media – en online platformen zoals LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, Google Ads en Google Analytics. Mijn specialisatie is Social Selling, onze gastdocenten zijn specialist in contentmarketing, employee advocacy, customer experience, campagnemanagement, advertising, marketingautomation en nog heel veel meer. Eén aanspreekpunt voor de opleidingen van alle Social Media kanalen en toepassingen.

Ps, volg ons op LinkedIn https://www.linkedin.com/company/5233572/ dan blijf je altijd up to date.