Social Selling 

Hoe zet je Social Selling om in klinkende munt? Oftewel wat is de bijdrage van Social Selling aan je verkoopsucces? Wat is je doel om Social Selling in te zetten, meer omzet? Meer bekendheid? Gezien te worden als autoriteit in je vakgebied? Hogere klanttevredenheid? Meer betrokken van je klanten bij je ontwikkelingen van je organisatie en zijn voordeel. 

Cold calling is not done en in het wilde weg emailen is een van de grootste ergernissen. De GDPR/ AVG wetgeving is hiervan een gevolg. Maar hoe kom je als sales dan aan nieuwe klanten?? Tegenwoordig oriënteert de buyer zich eerst digitaal. De digitale selectie in het aankoopproces maakt de traditionele accountmanager in deze fase bijna overbodig.

Digitale inkoopproces van de buyer

De eerste drie stappen (van de buyer, rood) is de oriëntatieperiode, waar men online op de Social Media platformen gaat kijken wie jij bent en wie er nog meer bij de organisatie betrokken zijn. Tijdens deze periode is de website meestal een storende factor vanwege de productgerichte aanpak en de vele “succesverhalen”.

De sales komt haast niet meer aan tafel (blauw) en kan ook geen goede relatie opbouwen met zijn klant omdat de klant digitaal volop keuze heeft. Dat betekent als sales dat je je activiteiten digitaal uit moet breiden en naar voren in het koopproces moet gaan bewegen, (de rode pijlen). Zo vroeg mogelijk bij het inkoopproces betrokken worden door de klant/ prospect is het doel. (early supplier involvement)

Belangrijke Social Media kanalen (relevant)

Actief zijn op voor je bedrijf op relevante Social Media kanalen. Relevant houdt in dat jij ook aanwezig maar vooral actief bent op de Social Media kanalen waar jouw klant ook aanwezig en actief is. Dit betekent niet alleen posts van je bedrijf doorzetten maar ook posts lezen en inhoudelijk reageren. Dan ga je je reputatie opbouwen en word je (h)erkend als de specialist op jouw vakgebied. Met een mooi woord Social Listening en laten zien dat jij de autoriteit bent op jouw gebied. Weer een mooi woord, Thought Leadership. Omdat de buyer kritisch de berichtgeving volgt op Social Media zal, als je voldoet aan zijn maatstaf, je uitgenodigd worden om Aan Tafel te komen bij de klant. Dit is een echte gamechanger, de klant bepaalt of jij langs mag komen. (de eerste blauwe pijl). Dat is de ook de omslag van digitaal communiceren naar verbaal aan tafel met de klant.

Wat zijn de succesfactoren voor jou als sales bij het inzetten van Social Selling?

Je merk staat professioneel in de markt
Je netwerk groeit hard
Je krijgt meer aanvragen
Je beïnvloedt het koopproces positief
Je pipeline is veel beter gevuld
Je verkoopcyclus is korter
Je verkoop rating is beter
Je opdrachten zijn omvangrijker

Social Selling is een marathon

Social Selling is een structurele andere manier van sales en is geen quick fix. Het is een marathon en geen sprint. Volhouden en energie halen uit je kleine successen en doorgaan. Dat is ook als marathonloper tijdens wedstrijden, energie halen uit de vele toeschouwers die voor je klappen en de kilometers die je al af hebt gelegd. Een goede opbouw is van groot belang, datzelfde geldt voor jou als sales tijdens de verkooprace. Kijk in welk stadium je (potentiële) klant is en anticipeer daar op. De marathonloper gaat ook niet bij de eerste 10 kilometer vol gas maar bouwt op naar het hoogtepunt de finish!

Het hoogtepunt als sales is, de deal binnenhalen door je klant optimaal te begeleiden en te informeren. Vooraf brengen we je je Social Selling vaardigheden en inzichten in beeld met de Social Selling Competence Monitor. Daarna kunnen we je sales gericht incompany opleiden en spot-on trainen.

APSS Model

Het door CEO ontwikkelde APSS model zorgt voor een gefaseerde opbouw van je digitale sales inspanningen. Tijdens deze periode word je opgeleid en begeleid bij het inzetten van Social Selling platformen, met veel tips en tricks uit de praktijk. Meer informatie over de Social Selling PE-Registeropleiding en de Social Selling Mindset workshop

Kennis en ervaring sales & Social Selling

De jarenlange ervaring van CEO, in het beter laten performen van sales & marketing, maakt dat je als sales al vroeg digitaal betrokken wordt bij het inkoopproces. (early supplier involvement).

Wil je weten wat onze klantervaringen zijn?

Kop koffie?

Stuur een app of bel mij op 0657 523 724. Mailen kan natuurlijk ook. c.vancasteren@ceo-socialmedia.nl