Hoe ziet ons (maatwerk) Social Media opleidingsplan/ aanpak er uit?

Bij steeds meer organisaties zie ik een toenemende relevantie om medewerkers via Social Media nog beter het merk met behulp van personal branding te laten uitdragen. Met heel veel plezier werken wij bijvoorbeeld voor grote uitzendorganisaties en verzekeraars, maar ook voor middel grote organisaties die de kracht van sociale media gebruiken om nieuwe contacten en vooral nieuwe klanten op te doen. Maar als je zelf ook van deze kracht gebruik wilt maken, hoe ziet dan onze aanpak er uit voor Social Media maatwerk opleiding. Dat leek mij goed om eens nader toe te lichten:

Stap 1: Intake
Elke kennismaking tussen jou als klant en CEO Social Media begint met een uitvoerig intake gesprek. Daarin bepalen we gezamenlijk wat precies de doelstellingen zijn en stellen afhankelijk van de kennis en kunde een conceptplan met elkaar op. In deze beginfase is het aan te bevelen om intern al een aantal workshops te beleggen. Dit zorgt voor een grotere draagkracht van het project binnen de organisatie en levert vaak onverwachte inzichten op.

Stap 2: Budget bepalen, doorlooptijd en planning
In deze stap maken we een goede fasering, stemmen met elkaar af op welke momenten we wat bereikt willen hebben en wordt het budget met elkaar besproken. Bij het opleiden van meerdere Social Media platformen (bv Facebook, LinkedIn en Twitter voor zakelijk gebruik) wordt een tussenperiode van minimaal één maand ingelast. Zo kunnen de deelnemers zich eerst verder bekwamen per Social Media platform.

Stap 3: Social Awareness workshop/ mindset
Hier bepalen we in welke fase jouw bedrijf zich begeeft. Ik vergelijk het vaak met kruipen, lopen, rennen, terwijl het doel is om een marathon te gaan lopen. Want dat is het! Wil je Social Media goed gaan inzetten dan is dat niet iets wat je zomaar doet, maar waar vaak maanden overheen gaan om mooie resultaten te bereiken. Vaak lijkt het ook of medewerkers actief zijn, maar het hebben van een LinkedIn, Facebook of welk account dan ook betekent nog niet dat zij een positieve bijdrage leveren aan het uitdragen van het merk.

Stap 4: Bepalen van relevante sociale platformen
Afhankelijk van de branche waarin jouw organisatie werkt zullen bepaalde platformen meer of minder interessant zijn. Ook kan het kiezen van het juiste platform te maken hebben met jouw rol binnen de organisatie. Zo zal een HR manager van een grote verzekeraar waarschijnlijk via LinkedIn aan goede nieuwe medewerkers kunnen komen. Facebook kan voor andere medewerkers van dezelfde organisatie interessant zijn, omdat verzekeraars in heel veel gevallen rechtstreeks met consumenten zaken doen. Van mens-tot-mens, van medewerker richting potentiële klant!

Stap 5: De Social Competence Monitor (online)
De door ons ontwikkelde Social Competence Monitor is een onlinetool waarmee we eenvoudig de kennis en vaardigheden op het gebied van Social Media en de Social Media platformen inzichtelijk krijgen. Dat doen we zowel op individueel als op organisatieniveau. Dit draagt bij tot spot-on opleiden en een succesvolle implementatie.

Stap 6: Evaluatie en bespreken van het opleidingsplan
Na een goed voortraject doen we een evaluatie van de eerdere stappen en maken we een op maat opleidingsplan afgestemd op de doelstellingen, de huidige kennis en kunde en de juiste Social Media platformen.

Stap 7. Opleiden gecertificeerd
Alle opleidingen zijn gecertificeerd door de Stichting Permanente Educatie Nederland. Dat betekent dat medewerkers een officieel landelijk erkend certificaat kunnen krijgen. Zoals een landelijk erkend Social Media Experience certificaat of het Social Selling Expert certificaat. Alle deelnemers worden opgenomen in het abituriëntenregister zodat HR dit kan controleren.

Om een erkend certificaat te ontvangen dient een deelnemer wel te voldoen aan de opleidingseisen, zoals bijvoorbeeld bij het Social Media Experience certificaat het beheersen van drie Social Media platformen.

Onze opleidingen kenmerken zich door een nadrukkelijke focus op praktijksituaties met docenten met praktijkervaring.

Stap 8. Evaluatie van cursussen en opleidingen
Natuurlijk is het van belang om na afloop te bepalen of de cursussen en opleidingen aan de verwachtingen voldaan hebben. Tijdens de evaluatie wordt tevens besproken op welke manieren we het gebruik van Sociale Media onder medewerkers actief en zinvol kunnen houden.

Ter afsluiting
Het goed inzetten van Social Media onder alle medewerkers kan tot enorme resultaten leiden en de zichtbaarheid van de organisatie positief beïnvloeden. Zeker met nieuwe AVG regelgeving wordt het steeds belangrijker om meer activiteit van mens-tot-mens, human-to-human te ontplooien. Eens doorpraten?

Claudy van Casteren T: 0657 523 724 M: c.vancasteren@ceo-socialmedia.nl

Ps, volg ons op LinkedIn https://www.linkedin.com/company/5233572/ dan blijf je altijd up to date.

CEO Social Media is de gecertificeerde Social Media opleider in Nederland met opleidingen, voorzien van uitgebreide Nederlandstalige handboeken, voor alle online platformen zoals LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, Google AdWords en Google Analytics. Eén aanspreekpunt voor de opleidingen van alle kanalen en toepassingen, inclusief Social Selling en contentmarketing opleidingen.