Hoe weet je nu wat je niet weet over Social Media – en online platformen?

Hoe weet je nu wat je niet weet over Social Media- en online platformen maar wat je wel zou moeten weten om Social Media en online platformen effectief in te zetten is een veel gehoorde vraag. Wat weet je niet van LinkedIn, Facebook en Twitter om deze platformen zakelijk succesvol in te zetten. Dan maar naar een “standaardcursus”……..

“Lees vooral verder als je wel eens naar een opleiding, cursus of workshop bent geweest, wat achteraf zonde van je tijd was…”

Waarom online monitoring vooraf belangrijk is

Als je tijd en geld gaat investeren in Social Media opleidingen is het van belang te weten hoe het op dit moment gesteld is met de kennis en vaardigheden van medewerkers. Doe je dit niet, dan krijg je de situatie dat medewerkers het als ‘verplichting’ voelen of ergens aan mee gaan doen wat niet voor hen van toepassing is. Dat is waarom we sociale competenties monitoren. Daarnaast is het belangrijk om, afhankelijk van de functie, te bepalen wat voor deze medewerker interessant is en te zien welke competenties verder ontwikkeld zouden moeten worden.

 

Iedereen is anders, maatwerk als uitgangspunt

Zo zal de reden om sociale media te gaan gebruiken voor een HR-medewerker anders zijn dan voor een Sales-of IT medewerker. In de praktijk zie ik ook dat als je de monitoring van te voren voor iedereen goed doet, dat je voor zowel de medewerkers als de organisatie hier van profiteert. Daarom leek het mij goed om eens wat meer informatie te geven over het monitoren van sociale competenties:

 

De ontwikkelde Competence Monitoren zijn:

1.     Social Competence Monitor (basis- en gevorderde kennis Social Media en platformen)

2.     Social Selling Monitor (kennis van platformen voor sales/ business)

3.     Social Recruiting Monitor (kennis van online recruiting technieken)

De Social Media Competence Monitor voor de meest gangbare Social Media platformen

Om te begrijpen hoe het gesteld is met het huidige niveau van kennis en vaardigheden vullen de medewerkers online een vragenlijst in over hun kennis van LinkedIn, Facebook en Twitter. Dit is een goede algemene 0-meting om de basis vaardigheden in kaart te brengen en de opleidingsbehoefte. Daarna geeft CEO Social Media een opleidingsadvies afgestemd per medewerker, op groepsniveau en de gestelde doelen.

De Social Selling Monitor om Social Selling Expert te worden (gecertificeerd)

Bij het vinden van nieuwe sales opportunities speelt Social Media een steeds grotere rol. Via LinkedIn en Facebook kun je door te publiceren, maar zeker ook door te reageren in contact komen met nieuwe klanten. Binnen een groep van accountmanagers zullen in veel gevallen verschillende kennis en vaardigheden aanwezig zijn. Van accountmanagers die dagelijks actief zijn tot accountmanager die alleen maar een keer een profiel hebben aangemaakt.

Om op maat te kunnen opleiden hebben we als tool de Social Selling Monitor. Daarmee wordt duidelijk welke kennis er is over de relevante platformen, want sales zou ze eigenlijk allemaal moeten kennen om geen enkele kans te missen!

Er wordt inzichtelijk gemaakt of men goed is in het digitaal opbouwen van relaties, het uitbreiden van netwerken, het vinden van de juiste mensen en het goed uitdragen van het merk. Op basis van deze uitkomsten verkrijgen we een goed beeld van het hele team en bepalen of een accountmanager al specialist is of dat er nog veel aandacht nodig is om hem tot een Social Selling Expert te maken.

 De Social Recruiting Monitor om online recruiter te worden

HR afdelingen, van management tot medewerkers, zijn vaak actief via social media. Daarbij speelt imago van de organisatie een belangrijke rol om goed zichtbaar te zijn voor nieuwe kandidaten. De Social Recruiting Monitor geeft een goed beeld waar de HR afdeling qua kennis, kunde en ervaring staat. Weet men bijvoorbeeld voldoende om Social Media als wervingstool te gebruiken? Hoe staat het met recruitment marketing, kunnen potentiële kandidaten de organisatie goed vinden?

Daarnaast gaat het er bij HR steeds vaker om of zij ook in staat zijn om werknemers te bewegen om social media goed in te zetten. (De zogenaamde Employeé branding). HR-managers zijn hierdoor vaak nauw betrokken bij monitoring, waarna we gezamenlijk tot een goed advies kunnen komen.

Het grote voordeel van het inzetten van de Monitoren is dat we je in een kortere tijd kunnen opleiden wat je nog niet weet van de Social Media – en online platformen. Kostenbesparend en minder tijdsbeslag voor de medewerkers die het toch al zo druk hebben!

Ken je de competenties van je medewerkers? Ik breng de competenties en de opleidingsmogelijkheden graag in beeld!

Claudy van Casteren T: 0657 523 724 M: c.vancasteren@ceo-socialmedia.nl

Ps, volg ons op LinkedIn https://www.linkedin.com/company/5233572/ dan blijf je altijd up to date.

CEO Social Media is de gecertificeerde Social Media opleider in Nederland met opleidingen, voorzien van uitgebreide Nederlandstalige handboeken, voor alle online platformen zoals LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, Google AdWords en Google Analytics. Eén aanspreekpunt voor de opleidingen van alle kanalen en toepassingen, inclusief Social Selling en contentmarketing.