Gezocht: Een Social Media expert

Gezocht: Een Social Media expert

Wat gebeurt er als er vanuit een bedrijf ergens de vraag ontstaat om meer met Sociale Media te gaan doen? Een voorbeeld om dit te illustreren maar die wel een goed beeld geeft van onze dagelijkse praktijk met betrekking tot Social Media opleidingsvraagstukken.

Ieder voor zich…

Beeld je eens twee afdelingsmanagers in van je organisatie. Bijvoorbeeld de HR manager en de Sales manager. Beide personen vinden het van belang om ‘iets’ te gaan doen met Sociale Media. De HR manager wil in contact komen met goed gekwalificeerde kandidaten en natuurlijk zorgen voor een professionele eerste indruk.

De Sales manager ziet Sociale Media als een nieuwe manier om in contact te komen met klanten en interactie over producten en diensten aan te gaan. De kans is echter aanwezig dat allebei de managers hun eigen plan trekken. Het aanbod van “Social Media experts” is immers groot en er zijn veel mensen die zich in de loop van de tijd LinkedIn -, Facebook- of Instagram expert hebben genoemd.

Wie van de twee doet het goed?

Toch loop je daarmee als organisatie een zeker risico. Hoe bepaal je immers wat ‘goed’ is en wie bepaalt dat eigenlijk? Er kunnen situaties ontstaan waarbij de HR manager een goed gerenommeerd bedrijf in de hand heeft genomen en de Sales manager besloten heeft om ‘even’ een LinkedIn training te laten verzorgen door een bevriende relatie uit zijn netwerk. Het op elkaar afstemmen van de wijze waarop je Social Media goed implementeert zal hierdoor een behoorlijke uitdaging worden. “Zoveel mensen, zoveel meningen”

Social Media gaat om samen afstemmen (alignment)

Persoonlijk denk ik dat Social Media niet iets is wat je zomaar even doet. Het is belangrijk dat afdelingsmanagers de behoeften goed op elkaar afstemmen. Cursussen en opleidingen moeten overeenkomen met de marketingdoelstellingen en voldoende handvatten geven om meer business te genereren. Dat is waarom ik niet zomaar een opleiding, training of workshop aanbiedt, maar altijd eerst in gesprek ga om te zien wat de doelstellingen van de organisatie zijn.

Persoonlijke en zakelijke doelen nastreven

Als die doelstellingen eenmaal bekend zijn kunnen we een goed opleidingsprogramma aanbieden, desgewenst ook voorzien van inspirerende on-site `Social Media Awareness sessies. Daarbij is het van belang medewerkers te overtuigen van zowel persoonlijke als zakelijke voordelen van het goed gebruiken van sociale media. Wat brengt het jou persoonlijk en wat betekent het voor de organisatie? Dat is de vraag waar onder andere antwoord op wordt gegeven.

Social Media opleidingszekerheid

CEO Social Media is de enige onafhankelijke gecertifieerde Social Media opleider van Nederland. Dit beschermde predicaat garandeert deelnemers dat zij een Social Media cursus of opleiding volgen van de hoogste kwaliteit. Onder deskundige begeleiding van professioneel geschoolde docenten, die vanuit de praktijk hun kennis delen.

De landelijk erkende certificering van de opleidings- en cursustrajecten biedt bedrijven drie zekerheden:

·      Onafhankelijke toetsing door de Stichting Permanente Educatie Nederland (SPEN);

·      Kwalitatief hoogstaand en up-to-date les- en toetsmateriaal;

·      Een landelijk erkend Social Media certificaat of diploma.

Sta je op het punt om meer business kansen te creëren met Social Media, ga dan in ieder geval met elkaar in gesprek, maar het liefst ook met ons.

Claudy van Casteren T: 0657 523 724 M: c.vancasteren@ceo-socialmedia.nl

Ps, volg ons op LinkedIn https://www.linkedin.com/company/5233572/ dan blijf je altijd up to date.

CEO Social Media is de gecertificeerde Social Media opleider in Nederland met opleidingen, voorzien van uitgebreide Nederlandstalige handboeken, voor alle online platformen zoals LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, Google AdWords en Google Analytics. Eén aanspreekpunt voor de opleidingen van alle kanalen en toepassingen, inclusief Social Selling , employee advocacy en contentmarketing.