Effectief aan de slag met Social Media

Effectief aan de slag met Social Media

Social media: Van onbemind en onbegrepen naar business kans
Nog maar een aantal jaren geleden vonden bedrijven het ‘eng’ als werknemers via sociale media berichten gingen delen. Bij grotere organisaties kwam de (gevreesde) MarCom, Marketing Communicatie afdeling, met richtlijnen om het merk te beschermen. Eerlijkheidshalve begreep ik die angst wel. Elk bedrijf wil immers voorkomen dat er  op een foutieve manier gecommuniceerd wordt en er schade wordt aangericht.

 Inmiddels stel ik vast dat de positieve geluiden groter zijn. Wel zijn er wat handvatten om effectiever aan de slag te gaan in de manier waarop informatie online gedeeld wordt. Maar, laten we eerst eens kijken naar de persoonlijke en zakelijke verrijking van sociale media. Dat is immers waar we het allemaal voor doen:

Persoonlijke en zakelijke verrijking
In mijn vorige blog heb ik duidelijk gemaakt dat iedere werknemer profiteert van sociale media. Op persoonlijk vlak kom je in contact met voor jou interessante mensen die hun kennis en expertise delen. Dat zullen zij nog meer doen als je zelf ook bereid bent jouw kennis te delen. Daarmee bedoel ik “niet alleen zenden, maar vooral reageren”. Tijdens een normaal gesprek ben je immers ook niet alleen maar aan het woord.

Op zakelijk vlak is het stimuleren van sociale media door de werkgever een prima manier om nog meer grip op de klant te krijgen. Door een gezamenlijke aanpak van jouw medewerkers kun je op zoek gaan naar (nog) meer medewerkers aan de kant van de klant.


Nog meer business kansen vanuit medewerkers!
In de praktijk zie ik vaak dat marketingafdelingen van alles bedacht hebben en dure content marketing bureaus worden ingeschakeld. Toch wordt deze content niet altijd opgepakt of gedeeld door de eigen medewerkers. Om hierbij te helpen en vooral meer businesskansen te creëren biedt CEO Social Media ook inspiratiesessies op locatie aan.

“Natuurlijk zouden verkopers of accountmanagers moeten delen, maar de echte vermenigvuldiging zit in meer. Namelijk de kracht van het collectief”

 Terug naar de titel. Er zijn richtlijnen die helpen om meer en beter gezien te worden, want helaas gaat het soms fout:

Wat velen doen, maar zeker niet altijd werkt
Als je trots bent op je product, je oplossing of je dienst, dan is het logisch dat je vooral hierover berichten of artikelen wilt plaatsen. Toch herken je misschien de persoon die bijna elke week weer een bericht plaatst over alweer een nieuw product waarbij je de “Nou-en-reactie” krijgt.

Sterker nog, ik verwijder deze contacten niet, maar ik gebruik wel de “Unfollow” button. Hiermee blijf ik wel geconnecteerd en blijven dit contact mijn posts zien,  maar zie ik niet meer de posts van deze contactpersoon. Ik ben immers tot de conclusie gekomen dat ik er niets aan gehad heb en irritatie daar hou ik niet van.

Een richtlijn die werkt!
Hoe voorkom je dan dat LinkedIn contacten jou op “Unfollow” zetten? Dat doe je vooral door uit te stralen dat je kennis van een bepaalde markt of branche hebt, want dat is veel interessanter om als persoon op gevonden te worden. Nog spannender wordt het om eens met je team na te denken wie welke expertise heeft en waar hij of zij kennis en ervaring kan delen.

Er is een wetenschappelijk onderzochte richtlijn, voor effectief gebruik van social media, de 4-1-1 regel:

De 4-1-1- regel
Als je 6 stukken content deelt, of dat nu per week, per maand of kwartaal is dan:

-Gaan vier stukken over jouw branche of marktkennis, dus ook van andere partijen, want delen is vermenigvuldigen;
-Gaat 1 stuk over jouw product, dienst of oplossing en
-Gaat 1 stuk over jezelf.

Effectief communiceren gaat in ieder geval niet over 6 stukken van alweer een mooi product. Over persoonlijke artikelen durf ik wel te twisten. Ik denk zelf dat persoonlijk geschreven artikelen vaak meer aandacht krijgen.

Eens doorpraten? Reacties stel ik erg op prijs.

Claudy van Casteren T: 0657 523 724 M: c.vancasteren@ceo-socialmedia.nl

Ps, volg ons op LinkedIn https://www.linkedin.com/company/5233572/ dan blijf je altijd up to date.

CEO Social Media is de gecertificeerde Social Media opleider in Nederland met opleidingen, voorzien van uitgebreide Nederlandstalige handboeken, voor alle online platformen zoals LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, Google AdWords en Google Analytics. Eén aanspreekpunt voor de opleidingen van alle kanalen en toepassingen, inclusief Social Selling en contentmarketing.